موزه دفاع مقدس ایلام باید مطالبه رسانه های استان قرار گیرد / شهرداری سهم خود را ادا کند!




کدخبر   8440

ایلام- موزه دفاع مقدس، نمایانگر دوران ۸سال دفاع مقدس است دورانی که دشمن با حمایت شرق و غرب به خاک ایران تجاوز کرد و با رشادت های بهترین فرزندان آب و خاک ناکام ماند.

Spread the love

به گزارش پایگاه خبری پی جور، موزه دفاع مقدس، نمایانگر دوران ۸سال دفاع مقدس است دورانی که دشمن با حمایت شرق و غرب به خاک ایران تجاوز کرد و با رشادت های بهترین فرزندان آب و خاک ناکام ماند. دورانی که به گفته رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ع)  “نعمت ” بود.

موزه دفاع مقدس ایلام چند سال گذشته با تفاهم مسولین ارشد استان به جهت نبود زمین مناسب در مقیاسی کوچک اجرایی گردید که هم اکنون نیز فاز دوم آن در دست تکمیل می باشد اما به جهت فضای حداقلی آن انتقاداتی از جانب جامعه ایثارگری و مسئولین ارشد استانی در برداشته است. موزه ای که به جهت موقعیت جغرافیایی نه دارای فضای باز با تجهیزات مناسب نه فضای سبز که آحاد مردم بتوانند از آن بازدید همگانی داشته باشند. این طرح مهم تاکنون با تغییر دولت ها و تامین نشدن بودجه بر زمین ماند و فاز دوم آن یعنی سالن‌ ها و تجهیز امکانات این مجموعه‌ همچنان نیازمند اصلاحات جزیی و راه اندازیی نهایی از جانب شهرداری است.

در رابطه با این موضوع، سراغ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان که دغدغه‌ تکمیل موزه دفاع مقدس را دارد می روم.

شهرداری سهم خود را ادا کند!

 سرهنگ محمدحسین فولادی در گفتگو با خبرنگار “پی جور” می گوید: ما همواره در بنیاد دغدغه تکمیل موزه دفاع مقدس را داریم اما وقتی اعتبار لازم و همراهی شهرداری برای تحقق این مهم نباشد چه باید کرد؟

فولادی، موزه دفاع مقدس ایلام را یک پروژه بسیار بزرگ قلمداد کرد و ادامه داد: متاسفانه این موزه تاکنون تکمیل نشده و امیدواریم مسولین استان استاندار و معاونین و شهردار پای کار بیایند. این اهتمام امروز در بعضی از ادارات نیست. از این رو می طلبد شهرداری بیشتر از گذشته پای کار بیاید آستین همت بالا بزند بیاید فضا را در اختیار بگیرد کمک کند این پروژه نیمه تمام برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که در تمام نقاط جهان، احداث موزه های جنگ بر عهده شهرداری هاست زیرا سپاه مسول ایجاد موزه دفاع مقدس نیست و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز تنها وظیفه تامین مواد نرم افزاری و تدارک برنامه ها را بر عهده دارد.

 

مشکل کجاست؟

فولادی یادآور شد: موزه باید گسترش پیدا کند سخت نیازمند زمین در این حوزه هستیم. در دولت قبل زمین های ضلع شمالی (با ۵هزار مترمربع مساحت) پیگیری کردیم حتی جلسه های متعدد با حضور استاندار وقت سلیمانی دشتکی، فرمانده سپاه، معاونین عمرانی برگزار شد تا زمین های شمالی را تملک کنیم متاسفانه از طریق بنیادمسکن و راه وشهرسازی موافقت نشد و نتوانستیم زمین را تملک کنیم.

 

نقش باغ موزه در انتقال ارزشهای دفاع مقدس به نسل‌های بعد

وی در بخشی از سخنان خود در خصوص نقش باغ موزه در انتقال ارزشهای دفاع مقدس به نسل‌های بعد گفت: تکمیل موزه می تواند در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت، دلاوری‌ها و رشادت های غیور مردان ایران اسلامی در به ثمر رساندن نهال انقلاب اسلامی و مجاهدت های رزمندگان اسلام به نسل‌های بعدی نقش بسیار ارزنده‌ای داشته باشد و زمانی که مسافری به شهر می رسد احساس کند که اینجا شهر خط شکنان دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه نقش ایلام در دفاع مقدس بی بدیل است، اظهار کرد: استان ایلام به تناسب جمعیت خود در دوران دفاع مقدس شاهد نمونه در کشور است از اینرو باید تاریخ شفاهی انقلاب به صورت آثار ماندگار در اختیار جوانان قرار گیرد تا نسل‌های آینده به آن افتخار کنند و الگویی برای ملت های اسلامی شود.

وی افزود: ایلام ۳هزار شهید،۱۲هزار جانباز و بیش از ۳۷هزار رزمنده را تقدیم انقلاب کرده‌ است که پیام مهمی دارد آن اینکه باید فرهنگ دفاع مقدس را نه تنها در این باغ موزه بلکه در کتاب ها، دانشگاه ها و مدارس نهادینه کنیم.

خواسته مدیرکل حفظ آثار

فولادی تکمیل هر چه سریعتر موزه دفاع مقدس را حائز اهمیت دانست و بر برنامه ریزی برای این شهر فرهنگی تاکید کردند.

وی با اشاره به ۳هزار شهید استان ناتمام ماندن موزه دفاع مقدس را دور از شان مردم انقلابی و ایثارگر ایلام دانست.

فولادی تاکید می کند: حضور دستگهای چون شهردار در چنین پروژه ای بسیار تاثیرگذار است و می تواند در روند پیشرفت این موزه کمک شایانی داشته باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با بیان اینکه باید بتوانیم این موضوع را برای نسل های آینده تبیین و شاخصه های آنرا روشن سازیم، اظهار کرد: با توجه به لزوم آشنایی نسل‌ جوان با دوران‌ دفاع مقدس و از خود گذشتگی سربازان امام خمینی تکمیل باغ موزه دفاع مقدس کار بزرگی است که باید همچون خوزستان و دیگر استان ها انجام گیرد.

وی تصريح کرد: دفاع مقدس به تنهایی می تواند در سطح استان پیشران تحولات اقتصادی در حوزه گردشگری باشد اگر این موتور محرکه و گنجینه ارزشمند دفاع مقدس در سطح استان برجسته کنیم برندی نام‌آور در کنار برند اربعین می باشد.

فولادی با اشاره به فعالیت های انجام شده در ایلام در زمینه های دفاع مقدس تصریح کرد: کارهای خوبی انجام شده ولی هنوز کافی نیست و برای شهر شهیدان هرچه کار شود باز هم کافی نیست.

 

نقش رسانه ها در تداوم موضوع دفاع مقدس

وی با اشاره به حضور رسانه ها در دوران دفاع مقدس، نقش آنان را بارز توصیف کرد و گفت: می توان گفت رسانه ها همپای رزمندگان در صحنه های نبرد حضور داشتند و صحنه های جالبی را از دوران ماندگار کردند. نقش بارز و تاثیرگذار رسانه ها می تواند جامعه را نسبت به تداوم موضوع دفاع مقدس آماده کند.

وی یادآور شد: به هر حال پُر واضح است که انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل‌ جوان و آموزش موثر با زبان هنر و بیان مردمی سبب بیمه شدن نظام و انقلاب در برابر هجمه ها و نامردی های استکبار می شود.

 

برترین فعالان حوزه دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در بحث تجلیل از برترین فعالان حوزه دفاع مقدس گفت: از پیشکسوتان دفاع مقدس در مرکز استان تعداد ۳۱۰نفر همزمان در ۱۱شهرستان تجلیل شد و تا پایان سال بیش از ۲۰هزار نفر از طریق دستگاههای مختلف استان تجلیل خواهیم کرد.

 

خاطرات و مطالب مربوط به شهدا

فولادی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار به عنوان اصلی ترین کمیته تالیف، چاپ و نشر کتاب دفاع مقدس است گفت: قریب به ۱۵۲ عنوان کتاب آماده کرده ایم که ۱۳۲ عنوان آن متغلق به بنیاد حفظ آثار است و مابقی مربوط به قصه های فرهنگی است.

وی افزود: معاونت سینمایی – هنری که بیشترین تمرکز روی این مورد داریم تعامل خوبی بین معاونت سینمایی – هنری و معاونت صداوسیمای استان برقرار است تا از نگاه هنر به دفاع مقدس بپردازیم به عبارتی از قاپ هنر، هنر فرزندان ایران را در دفاع مقدسبه نمایش بگذاریم

 

فولادی در پایان اقدامات اصولی و ارزشمند در ماندگاری دفاع مقدس را خواستار شد و گفت: کمک در تسریع و تکمیل موزه دفاع مقدس بسیار ضروری است تا مجاهدت و ایثارگری شهدا و جانبازان ایلام به آیندگان انتقال داده شود.

گفتگو از: فاطمه حمدی

کدخبر/۸۴۴۰
Spread the love

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیگیری یک مطالبه

س مهر 6 , 1400
پیرو جلسه هم اندیشی دکتر سارا فلاحی، نماینده مردم شریف استان ایلام با اعضای شورای شهر و روستا و دهیاری‌های بخش صالح آباد، نشستی دیگر به دعوت و میزبانی نماینده مردم بین مدیران کل سازمان اوقاف و امور خیریه استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شرکت […]

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دسترسی های سریع