این شکسته چنگ بی قانون!




کدخبر   17607

‍ ✍️یونس قیطانی

وقتی حجم جلسات و صورتجلسات متعدد در قالب ستادها، کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف و متعدد با القاب و عناوین رنگارنگ در خصوص ضرورت ترویج و ایجاد «نشاط اجتماعی» را می‌بینی و از سویی پیگیری مدیران دولتی در راهروهای دستگاه‌های اجرایی ارشد استان برای جذب اعتبار و بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های مرتبط با « شادی و نشاط»، باورت می‌شود که پیرو آمار رسمی و بالای افسردگی، خودکشی،‌ خشونت و… واقعا دغدغه‌های در این زمینه برای مسئولین ایجاد شده و با پشتوانه‌ی نسخه‌های تجویزی پژوهش‌های علمی مربوطه، به دنبال راهکار و برون رفت از این وضعیت هستند؛ اما وقتی واکنش‌های عجیب و غریب از مراکز و مراجع غیر رسمی و نامرتبط (همیشه در صحنه) و به دنبال آن عقب‌نشینی زودهنگام دولتی‌ها و متصدیان صدور مجوز جشن‌های نوروزی را ملاحظه می‌کنیم، متاسفانه به این باور می‌رسیم که همچنان در بر همان پاشنه‌ی زنگ خورده و فسیل شده می‌چرخد.

در حالی دم از مشارکت نهادها و مراکز عمومی غیر دولتی و غیر انتفاعی در برگزاری برنامه‌ها می‌زنیم که در استان اصیل و فرهنگ دوست ایلام، خود مردم بدون چشم داشت مالی به نهادها و اعتبارات دولتی عهده‌دار برگزاری آیین‌های اصیل نوروزی با رعایت اصول فرهنگی ، اخلاقی و حفظ امنیت شده‌اند؛ همچنان که در استان‌های همسایه نیز این برنامه‌ها خوشبختانه به همت، اراده و خواست مردمی بدون کوچکترین مشکلی برگزار شد.

لازم به ذکر است، خود همین مردم به عنوان عهده‌دار و شرکت کننده در این جشن‌ها، همان نهاد اصلی اجتماعی جامعه هستند که با بلوغ فردی و اجتماعی به خوبی هنجارهای متناسب با فرهنگ و پیشینه‌ی خود را می‌شناسند، آن را تا به امروز حفظ کرده و خط مشی آینده را نیز خود ترسیم می‌کنند. شبیه این مراسمات همواره در مقیاس‌های کوچک‌تر در میان این مردم به مناسبت‌های مختلف برگزار شده و رویداد یا پدیده‌ای ترسناک، نوین و بدعت‌آفرین نیست.

دستگاه‌های صدور مجوز نیز تکلیف خود را با رفتار یک بام و دو هوا مشخص کنند و دلیل اینگونه به اصطلاح «‌شل‌کن سفت‌کن»ها را برای مردم بیان کنند که خدایی ناکرده این ذهنیت ایجاد نشود که در خلا عقلانیت و دور‌اندیشی در آغاز بدون فکر و اندیشه و بی گدار به آب زده‌اند!

در پایان باید گفت: بیش از این به اصالت این مردم نتازید و آیین ارزشمند نیاکان خودتان را پاس بدارید و به سلامت انگیزه و هدف این رویدادهای سنتی احترام بگذارید! این دورهمی‌های شکوهمند جا برای هیچ کس و هیچ برنامه‌ای تنگ نخواهد کرد بلکه بر وحدت و همدلی مردم خواهد افزود!

پیشنهاد می‌شود خود نیز «دو دستمالی»‌ در صف پایکوبی فرزندان، خواهران و برادران و جوانان دوست داشتنی قرار گیرید و چاووش شادی برای شکستن دیوار سکوت و رخوت کوچه پس‌کوچه‌های این دیار  باشید.

payjor.ir/?p=17607

Spread the love

فاطمه حمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شادی حق مردم است/حساب شادی مردم از عوامل دشمن جداست

پ فروردین 9 , 1403
ایلام_ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: شادی جزء تفکیک ناپذیر از جامعه اسلامی حق مردم است و هیچ کس نمی‌تواند این حق و شادی را از مردم بگیرد و لازم است همه مردم برای ایجاد نشاط در جامعه تلاش کنند و هم مسوولین با حکومت زمینه شاد زیستن مردم را فراهم کند البته در هر ملتی و هر آینه شادی چارچوبی برای خود دارد در اسلام هم شادی قانون دارد، اسلام به ما اجازه نمی‌دهد برای رسیدن به شادی، قوانین اسلام را زیر پا بگذاریم، شادی در چارچوب قانون باید رعایت شود لذا اجازه ندهید ضد انقلاب از شادی مردم سوءاستفاده کنند.

شاید برای شما جالب باشد

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دسترسی های سریع