تصویب طرح فاز اول توسعه میدان مشترک چنگوله به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار در شورای اقتصاد




کدخبر   11882

پی جور- نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر نفت و روسای شرکت ملی نفت و گاز در این کمیسیون به منظور پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان برگزار شد.

Spread the love

به گزارش پی جور ایلام، علی اکبر بسطامی با انتقاد از عدم اجرای طرح توسعه میدان نفتی چنگوله اظهار داشت: ميدان چنگوله ميداني است كه با كشور عراق مشترك است و کشور عراق سال‌هاست كه در حال بهره‌برداري از بخش مشترك خود چه در بخش آذر و چه در بخش چنگوله مي باشد اما متاسفانه در ایلام نه در بخش آذر شاهد شروع فاز دوم اجراي كار هستيم و نه طي اين سالهاي طولانی، در بخش چنگوله حتي كارهاي مقدماتي توسعه انجام پذيرفته است.

بسطامی ادامه داد: روند واگذاري توسعه چنگوله هم پر ابهام است و در دولت قبل، واگذاري توسعه چنگوله به اويك در دستور كار قرار گرفت كه با قيمت‌‌هاي نجومي پيشنهادي از سوي اين شركت و تاييد در وزارت نفت دولت قبل و نهايتا عدم توافق سازمان برنامه و بودجه كار مسكوت ماند، اما پس از روی کارآمدن دولت جديد و عليرغم موافقت شركت اويك و حتي صندوق بازنشستگي نفت، اين بار وزارت نفت با واگذاري كار به اويك مخالفت مي‌كند و توسعه ميداني كه هم مشترك است و هم توسعه آن مي‌تواند علاوه بر عايدي براي كشور قلب اقشار آسيب ديده استان محروم ايلام را اندكي تسلي دهد بسیار ضروری می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه مشترک با وزیر نفت و روسای شرکت ملی نفت و گاز مقرر شد، طرح فاز اول توسعه میدان نفتی چنگوله در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد که خوشبختانه در جلسه روز گذشته این شورا، این طرح به تصویب رسید و امیدواریم دغدغه‌های مطرح شده دال بر توسعه کامل میدان و نه صرفا تولید زودهنگام، فاینانس از طرف شرکت ملی نفت و نه پیمانکاران و لحاظ کردن چهار درصد هزینه های سرمایه ای به عنوان مسئولیت اجتماعی در مصوبه مذکور لحاظ شود.

بسطامی افزود: وزارت نفت به مسئوليت اجتماعي خود در حوزه زيرساخت‌ها و يا اشتغال نيروها و پيمانكاران بومي آنچنان كه شايسته اين مناطق است عمل نمي‌كند و شاهد آن هستیم که وزارت نفت در استان‌هایی که هیچ‌گونه منابع نفتی ندارند، در حال انجام مسئولیت اجتماعی است و مبالغی که در این استان‌ها هزینه می‌شود با مقادیر هزینه شده در استان نفت و گاز خیز ایلام قابل قیاس نیست.

بسطامی از روند بسيار كند اجراي فاز دوم پالايشگاه گاز ايلام انتقاد و تصریح کرد: سرعت عمل بسيار پايين اجراي فاز دوم توسعه پالایشگاه گاز به گونه اي است كه صرفا به تجهيز كارگاه بسنده شده است و اجرای فاز دوم این مجموعه نیازمند اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر می‌باشد.

بسطامی با اشاره به لزوم اجرای ماده ۴۷ برنامه ششم توسعه اظهار داشت: عدم بکارگیری نیروهای بومی و استفاده از پیمانکاران در پروژه‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در آینده موجب شکل گیری بحران کارگری خواهد شد و حق جوانان این منطقه است که در همسایگی دود و آلودگی این صنایع از مزایای آن نیز بهره مند شوند.

بسطامی هم‌چنین از تعیین ضرب الاجل ۴۵ روزه جهت شروع بکار فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار خبر داد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و قول مساعد وزیر نفت، عملیات آغاز بکار فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار حداکثر طی ۴۵ روز آینده آغاز خواهد شد

بسطامی استفاده بسیار زیاد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از زیرساخت‌ها و برق و آب و عبور بارهای ترافیکی سنگین از جاده‌های استان که مورد نیاز مردم منطقه است و آلودگی‌های فراوان زیست محیطی که آب و هوای منطقه و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است از دیگر معضلات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایلام خواند.

وی در پایان تصریح کرد: تصمیمات بسیار خوبی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اتخاذ شده و ان‌شاالله اتفاقات بسیار خوبی برای مردم استان رقم خواهد خورد.

Spread the love

فاطمه حمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

‍ به همت پتروشیمی ایلام: برگزاری کارگاه مسئولیت‌های اجتماعی با حضور کارآفرین برجسته کشوری

پ تیر 9 , 1401
پی جور- به همت روابط عمومی شرکت پتروشیمی ایلام کارگاه مسئولیت‌های اجتماعی با حضور مهندس نجفی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام، دکتر علیرضا نبی؛ کارآفرین برجسته کشور ، دکتر فاطمه(نفیسه) شیرانی ؛مدیرعامل خانه نوجوان ایران و استقبال گرم خانواده بزرگ پتروشیمی در‌ هتل زاگرس برگزار شد.

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دسترسی های سریع