ایلام در خاک فرو رفت




کدخبر   10866

ایلام-در روزهای گذشته شدت گردوخاک به حدی رسید که از بامدادان مردم برای در امان ماندن از خطرات، خود را در خانه‌ها حبس کردند.

Spread the love

پایگاه خبری پی جور، گرد و غبار، مهمان ناخوانده ای که دیگر فصل نمی شناسد یک روز از بیابان های اطراف می آید یک روز دیگر هم دوباره راهش را از عراق به سمت ایران کج می کند تا غرب کشور را با بحران روبرو کند.

چند روزیست که این مهمان ناخوانده راهش را به ایلام کج کرده است، آمده و مانده و خیال رفتن هم ندارد. آن هم در شرایطی که کشور روزهای خود را با هوای گرم پشت سر می‌گذارد. در گذشته با فرا رسیدن روزهای بهاری اغلب آلودگی هوا و گرد و غبار نیز به فراموشی سپرده می شد اما این پدیده شوم خاطره خوش بهاری را مکدر کرده است و چیزی که این وسط  سخت تر شده ، نفس کشیدن در “هوای غبار آلود” است.

شهروندانی که هر روز باید برای کار و تحصیل و خرید … خیابانهای شهر را بالا و پایین کنند به آنها توصیه شده از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند اما اتفاقی تقریباً بعید. چرا که کنترل تردد شهروندان در سطح شهر را این ذرات ریز در دست گرفته اند.

در روزهای گذشته شدت گردوخاک به حدی رسید که از بامدادان مردم برای در امان ماندن از خطرات، خود را در خانه‌ها حبس کردند. حالا اما دوباره هوای غرب کشور با همان بحران همیشگی از عراق روبرو است. بحرانی که در ایلام پرواز هواپیما را متوقف کرد اما فعالیت دستگاه های اجرایی و مدارس را نه.

مدیریت ستاد بحران استانداری ایلام طی اطلاعیه ای در این باره اعلام کرد: امروز یکشنبه مدارس در مرکز استان شیفت صبح با دو ساعت تاخیر آغاز می شود.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام هم در این باره گفت: به علت شرایط ناشی از بروز گرد و غبار در آسمان استان پروازهای نوبت صبح این فرودگاه لغو شد.یگانه، آسمان غبار آلود و نبود دید کافی و کاهش دید خلبان را از عوامل اصلی لغو این پرواز ها اعلام کرد. وی افزود: در صورت ادامه این وضعیت به احتمال زیاد پروازهای نوبت بعدظهر هم لغو خواهد شد

مجتبی میهن پرست، رئیس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام نیز به خبرنگار پی جور گفت:. امروز و فردا از شدت وزش باد و گرد خاکی که از کشورهای همسایه وارد ایران شده، کاسته می شود. وی خاطرنشان کرد: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه “احتمال” ورود توده گرد و غبار جدید به استان خواهیم داشت که موجب تقویت کانون های گرد و خاک محلی می‌شود میهن پرست افزود: میزان دید در ایلام عصر امروز یکشنبه،  ۳ هزار و ۳۰۰ متر، که این رقم در مناطق مختلف استان متغیر است. شهرستان های مهران، دهلران، سرابله، ایوان به ترتیب ۵ ،۵ ،۴،۶ کیلومتر کمترین و شهرستان های لومار، آبدانان، دره شهر با ۱۸۰۰، ۱۵۰۰، ۸۰۰ کیلومتر بیشترین میزان دید دارند  این در حالی است که اکنون هوای ایلام به طور متوسط دمای درجه را تجربه می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز در این باره گفت: میزان غلظت گرد و غبار در هوای ایلام  ۴۳۸ میکروگرم بر متر مکعب و بیش از دو برابر حد مجاز با روند افزایشی است. غلامرضا ابدالی، مقدار ذرات معلق آلوده در هوای مهران به یک هزار و ۶۶۶ میکروگرم بر متر مکعب با روند افزایشی رسیده است و همچنین میزان غلظت آلودگی در هوا در شهرستان دره شهر ۲۷۴ میکروگرم بر متر مکعب با روند کاهشی است. آلودگی هوا در سایر نقاط از جمله ایوان و دهلران چندان زیاد نیست و در ایوان ۱۹۶، دهلران ۱۴۳ و سرابله ۱۶۸ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان ایلام نیز خاطرنشان کرد: در طول ۴۸ ساعت گذشته در تاریخ های ۱۹ و ۲۰ فروردین ماه با ورود گرد و غبار به استان، اورژانس ۱۱۵ ایلام در آماده باش کامل درآمد که در این زمان ۱۴ بیمار قلبی و تنفسی توسط اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی سطح استان منتقل گردید. وی یادآور شد: تعداد ۲۸۳ بیمار قلبی و تنفسی، به بیمارستان های سطح استان مراجعه کرده اند.

تهیه گزارش از: فاطمه حمدی

کدخبر/۱۰۸۶۶

Spread the love

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دیدار صمیمانه رییس سازمان بسیج رسانه استان با مدیرکل ارشاد اسلامی استان

ی فروردین 21 , 1401
ایلام- بمناسبت ماه مبارک رمضان در هشتمین روز از این ماه مبارک، محمد علینظری رییس سازمان بسیج رسانه استان ایلام با علی هوشمند مدیرکل ارشاد اسلامی استان دیدار و گفتگو کرد در این دیدار علینظری با اشاره به مسائل اقتصادی و شغلی اصحاب رسانه استان افزود : مواردی از قبیل […]

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دسترسی های سریع