به گزارش پی جور؛ پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصدی پروژه نهضت ملی مسکن در مجموع با گذشت ۳ سال هر چند تعدادی از این پروژه ها تا ۸۵ درصد نیز پیشرفت دارند این طرح با این سرعت لاکپشتی که این مسیر را طی کرده، چند سال زمان می برد تا پروژههای مسکن به اتمام برسند.
این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان اقتصادی مسکن به دو دلیل مهم یعنی عدم پرداخت سهم آورده از طرف متقاضیان و شانه خالی کردن سیستم بانکی از پرداخت منابع دچار کندی در اجرا شده است.
در دولت های قبل طرح های مختلفی برای خانه دار کردن مردم اجرا شد مسکن مهر معروف به مسکن ۹۹ ساله که عده زیادی را خانه دار کرد. علیرغم اینکه برخی تعاونی های مسکن به دلیل ضعف و سوءمدیریت و ناکارآمدی، قصد زمین خواری و تقکر رانت خواری در قالب خرید اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آن و طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها و… از دایره فعالیت خارج شدند. اما بودند تعاونیهای فعال و متعصب و درستکاری که با پشتکار تعدادی از اقشار ضعیف جامعه را صاحب سرپناه کردند.
هفته تعاون بهانه ای شد تا برای واکاوی مشکلات حوزه مسکن با کارشناسان حوزه اقتصاد به گپ و گفت بپردازیم.
یک فعال حوزه اقتصاد به خبرنگار پی جور می گوید: مسکن مهر طرح خوبی بود که متاسفانه بد اجرا شد چرا که در نحوه انتخاب تعاونی و پیمانکاران سنجش خوبی صورت نگرفت وگرنه می توانست نقش مهمی در بازار مسکن بازی کند اما اگر از نخبگان و متخصصان این حوزه نظرخواهی می شد به لحاظ کیفیت امروز این طرح به کام مردم تلخ نمی شد.
این کارشناس اقتصادی که نمی خواهد نامش برده شود با تایید اخبار مربوط به تخلفات گسترده تعاونی مسکن مهر و خرید و فروش امتیاز این واحدها می گوید: برخی از تعاونی ها با مشکلات متعددی همچون درگیری های درونی پرونده های حقوقی و شکایت اعضا از هیئت مدیره آن، مشکلات بانکی، عدم تمدید مجوز و غیره روبرو شدند که به توقف پروژه مسکن مهر انجامید و این مشکلات در مواردی تا امروز که طرح مسکن مهر به نهضت ملی مسکن وصل شده ادامه یافته است.
وی می گوید: تعاونی مسکن از ضعف نظارتی رنج می برد به این معنی که در این تعاونی ها نه نظارت دولتی و نه نظارت داخلی پیش بینی نشده بود با توجه به نوع مالکیت تعاونی ها و اداره آن توسط سهامدارن خُرد، انتظار نمی رفت که دولت بر عملکرد آن نظارت داشته باشد همین ضعف های نظارتی زمینه را برای بروز انواع تخلفات فراهم کرده بود.
این کارشناس سهم تعاونی ها در نظام اقتصادی کشور را ۵درصد عنوان می کند و می گوید: به دلیل ضعف نظارت بر تعاونی ها و ساختاری که بر تعاونی ها حاکم شده بود به ویژه در بخش مسکن در نهایت به بی اعتمادی و فاصله گرفتن مردم از آن منجر شده بود به همین دلیل سهم تعاونی ها در نظام اقتصادی کمتر از پنج درصد است.
مهندس علی اصغر منصوربیگی، معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی در پاسخ به طرح این سوال که آیا تعاونی ها در طرح نهضت ملی مسکن نقش دارند را رد می کند و می گوید: در طرح مسکن مهر، نقش تعاونی ها تقریبا صد درصد بود اما در طرح نهضت ملی مسکن در استان چیزی به نام تعاونی نداریم عمدتا زمین هایی که از طریق سازمان های ملی مسکن تأمین شدند توسط کارگزارها بیش از ۹۰ درصد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان براساس تفاهم نامه های کشوری شروع به کار کرده اند در واقع تامین زمین و پالایش اعضای واجد شرایط دریافت مسکن و معرفی اعضای تأیید شده به بانک بابت پرداخت تسهیلات ساختمان مسکن، بر عهده راه و شهرسازی است.
وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی دیگر اجازه تشکیل تعاونی مسکن ملی نداد چرا که هنوز درگیر مشکلات تعاونیها در مسکن مهر بود.
مهندس منصوربیگی ادامه می دهد: در دولت دهم به دستگاهها، ادارات دولتی، تشکل ها و انجمن ها اجازه داده شد تا تعاونی های مسکن ایجاد کنند با ابراز تاسف بسیاری از تعاونی ها به دلیل ناآگاهی و عدم تخصص رشته ساخت و ساز به این حرفه ورود کرده بودند و سابقه ای در این زمینه نداشتند حتی قوانین ساخت و ساز را نمی دانستند.
معاون راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: تعاونی مسکن مهر که می توانست مرهمی برای درمان دردهای اقتصادی کشور باشد به دلیل تصمیمات عجولانه و عدم تخصص تعاونیها هر چند عده زیادی را صاحب خانه کرد اما کیفیت لازم را نداشتند و به اهداف از پیش تعیین شده نیانجامید.
این کارشناس حوزه مذکور با اشاره به عدم توانایی مردم به ویژه اقشار کم درآمد و جوان استان معتقد است: واقعیت این است که جامعه دیگر کِششی برای افزایش قیمت مسکن ندارد مردم توانایی زیادی برای خرید مسکن ندارند چون بازار مسکن تحت تاثیر عواملی چون نوسانات قیمت ارز شرایط سیاسی حاکم بر منطقه افزایش هزینه مصالح موجب بلاتکلیفی مردم در خریدو فروش مسکن شده است. عدم ثبات قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن آلات و سیمان کمبود ساخت و ساز و درآمد کم از مشکلات حوزه مسکن هستند.
مهندس منصوربیگی یادآورشد: پروژه نهضت ملی مسکن دست کم با چهار کاستی شامل زمین مرغوب و قابل ساخت، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان است و مسائلی در برنامه ریزی مواجه است طبيعتا تورم مصالح ساختمانی، برآوردها از قیمت تمام شده را تغییر داده است.عوامل موجود باعث شد مسکن ملی در ایلام دیرتر از سایر استانها شروع شود و هر چند دولت بسیاری از هزینه های آماده سازی زمین را پرداخت کرد اما باز هم هزینه ساخت در استان به دلیل هزینه های حمل و نقل مصالح و … بالاتر است و عدم تکمیل سهم آورده از طرف متقاضیان و کند بودن روند پرداخت تسهیلات از طرف بانکها، کارگزاران و پیمانکاران را با کندی در احداث مواجه نموده و این وقفه ها و تورم بازار باز هم قیمت تمام شده را بالاتر خواهد برد و فشار این افزایش به متقاضیان تحمیل خواهد شد، که برای جلوگیری از این افزایش ها می بایست متقاضیان زودتر اقدام به تکمیل سهم آورده نمایند.
به گزارش پی جور؛ مسکن مهر ماهیت طرح خوبی بود لااقل در کاهش هزینه های تولید موثر واقع شد قیمت زمین را پایین آورد ضمن اینکه بسیاری را هم خانه دار کرد اما نباید اغماض کرد حقیقت این است که این طرح هم درست و اصولی اجرایی نشد. بهتر است دولت جهت حمایتی خود را به سوی تولید ساختمان معطوف کند در بخش ساخت هم باید ساخت و سازها نظام مند باشند. بهتر است دولت اجازه ندهد هر کسی بتواند با نگاه سوداگرانه مشغول ساختمان سازی شود و از همه مهم تر اینکه طرح های جامع در حوزه ساختمان و شهرسازی داشته باشد ضمن اینکه همچنان از خریدار مسکن حمایت کند.
مَسکنی که با این نهضت ملی نمی شود!