رسانه ها باید در همایش بی نظیر اربعین نقش آفرین شوند




کدخبر   18538

اربعین یکی از مهم ترین رویدادهای دینی و معنوی سراسر جهان اسلامی است که اهمیت پوشش گسترده این پیاده روی بزرگ بسیار بالا است. بی شک انعکاس اخبار این رویداد بزرگ و خدمت رسانی به زائران اربعین در مرز مهران از ضرورت هاست که تیم خبری صداوسیمای مستقر در پایانه مرزی مهران اقدام به تصویربرداری و پخش زنده کرده است.

دکتر توفیق عقابی، قائم مقام مرکز صدا وسیما ایلام در گفتگو با خبرنگار پی جور، وظایف رسانه ها در پوشش خبری اربعین در برابر تبلیغات ضد اسلامی تبیین کرده است.

*به نظر شما وظایف رسانه ها در پوشش خبری اربعین و تاثیرگذاری آن در برابر تبلیغات ضد اسلامی چیست؟

_ به نظر من، بدون رسانه ها چنین همایش بزرگی ابتر و ناقص می ماند چون کسانی که وارد این کنگره عظیم اربعین می شوند با دل و جان می آیند و این عشق و سودای حسینی اتفاقاتی رقم می زند شاید بی بدیل. شاید نتوانیم همه این صحنه های جذاب و دیدنی را به تصویر بکشیم یا در کانال های خبری جا بدهیم اما باید فضایی ایجاد شود متفاوت از فضای ذهنی. حساب دو دو تا چهارتایی که معلولا در همایش ها وجود دارد اگر ما قیاس کنیم، همایش های اربعین با خیلی از اتفاقاتی که در موسم حج می افتد با سه میلیون کم یا بیشتر نمی تواند این همه عظمت شرایط خاص دل دادگی را به خوبی نشان دهد.در این همایش بزرگ، دل ها روانه می شوند که وظایف رسانه را بسیار سخت می کند چون ابعادی دارد متفاوت از ابعاد فیزیکی. معمولا با یک هدف خاص و سازماندهی خاص انجام می گیرد و اگر بخوبی در قاب رسانه ها و در نوشتار و کلام خبرنگاران منعکس شود یک دنیا فرهنگسازی اتفاق می افتد.

در جواب قسمت دوم سوال شما که تاثیرگذاری آن در برابر تبلیغات ضد اسلامی باید گفت؛ حقيقتا فضایی که ما با آن مواجه هستیم فضای بسیار خطرناکی است شبهه افکنی در فضای دینی و بی اعتماد کردن جوانان من چون خودم تازه از این موسم اربعین برگشته ام فضایی را دیدم متفاوت،  شاید اگر روی اربعین سرمایه گذاری شود خیلی از این تهدیدات و تخریب ذهن هایی که معلولا شبکه های معاند نسبت به مفاهیم معانی و تعالی دینی مهندسی می کنند، ایمن می ماند. من احساس می کنم واژه به واژه و دنیایی از فهم و اندیشه های نو که خبرنگاران و اصحاب رسانه خلق می کنند اتفاقات جدید را رقم بزند.

* تفاوت رسانه های ما با رسانه های غربی چیست؟

_ رسانه های غربی در بند یک سری مسائل دیکته شده هستند که قرار است در مسیر دنیوی قرار گیرد. دنیای آنها، دنیای لیبرالیسم است دنیایی از آزادی نه به معنای آزادی که فراگیر باشد بلکه در چارچوب قوانینی که خودشان تعریف می کنند اما رسانه های ما، معرفتی که وجود دارد “مردم” هستند. اگر پای حرف دل مردم بنشینیم و در کار خبری منعکس کنیم بدون شک می تواند یک دنیا از معرفت را خلق کند. یک جریان سازی پیش بیاید که متفاوت از تمام کارهاست لذا من احساس می کنم کار ما رسانه ها بسیار سنگین است تجهیزات ما با رسانه های غربی برابری نمی کند من احساس می کنم اتاق فکرهای مجهز برای روایت اربعین می تواند کارساز باشد.

*رسانه ها با استفاده از ظرفیت های بزرگ اربعین چگونه می توانند بر جوانان داخلی و خارجی که تشنه حقیقت هستند تاثیر بگذارند؟

ما در اربعین، رنگ ها را می بینیم، پرچم ها و نمادها را می بینیم که هر کدام مُعرِف یک کشور هستند.  رنگ ها اینجا رنگ خون می گیرند، رنگ معرفت می گیرند، رنگ حسینی می گیرند و این زیبایی کار اربعین است که همه در دریای حسینی غرق شوند.این فضای زیبا و معطر حسینی شاید همان سفینه النجاه است. سوار شدن در این سفینه، معرفت زایی ایجاد می شود جوانان را می توان در مسیر درست قرار دهیم چیزی که الان اتفاق می افتد پیاده روی نجف تا کربلاست. عمدتا جوانان پای کار هستند شما جوانانی که در موکب ها در حال خدمت به زائران هستند می بینید فقط غذا دادن صرف نیست بحث بحث عشق و دلدادگی است من دیدم موکب دارانی که مانند گارسون های هتل ها مِنو می دهند و لحظه به لحظه مراقب هستند زائر خسته را با رضایت کامل همراهی کنند باید پای حرف دل این جوانان نشست دلدادگانی که در این مسیر کار می کنند  چه در قالب موکب، چه در قالب زائر همه یک جمله را می گویند که حسین مُهر تایید بر کارنامه ما بزند و این اوج عاشقی است. جوانان هستند که این صحنه ها را خلق می کنند و روایت این ها می تواند یک کارزار خوب رسانه ای به نفع ما باشد رسانه های غربی اما این نعمت را ندارند و در تخریب ذهن جوانان تلاش می کنند.

* به نظر شما اصلی ترین وظیفه دولت های ایران و عراق در گسترش این فرهنگ حسینی در نمایش راهپیمایی چیست؟

_ من احساس می کنم این سوال را جور دیگر باید مطرح کرد این دولت ها نیستند که این صحنه ها را خلق می کنند این مردم هستند این ملت های مختلف  و عاشق هستن که در این مسیر یک رنگ می شوند. دولت ها شاید فقط تمهیداتی آماده کنند یعنی بستری در تسهیل ورود و خروج زائران در زمینه حمل و نقل و سروسامان دادن به موکب ها بزرگ ترین خدمت دولت هاست. دولت ایران با دولت عراق مشترکات زیادی دارد اما چیزی که این دولت ها را خیلی به هم نزدیک می کند عتبات عالیات در عراق و ثامن الحجج در ایران است که دل های را روانه می کند و این فضا، فضای حکومتی نیست بلکه خودجوش و دلی است و یک عمق معرفت به دولت ها و ملت ها تزریق می کند تا توشه یک سال را برداشت کنند تا ذخیره آخرتشان باشد.

رسانه ها باید در همایش بی نظیر اربعین نقش آفرین شوند

Spread the love

فاطمه حمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی از مرز ۹۰ هزار گذشت

ی شهریور 4 , 1403
ایلام_ رئیس اورژانس ایلام اعلام کرد: از تاریخ ۱۷ مرداد تا ۳ مرداد شهریور، ۹۰ هزار و ۶۶۸ مورد خدمت توسط اورژانس پیش بیمارستانی به زائران اربعین حسینی ارائه شده است.

شاید برای شما جالب باشد

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دسترسی های سریع